Härnösand är matt gråmålad och var svår att upptäcka i diset. Ingen skorsten med svarta avgaser. Dessa kyls och blir vattendimma.
Fartyget ingår i Visbyklassen, byggdes på SAAB-Kockums varv och skapades efter framtidens krav på effektiva sjöstridskrafter. Skrovets utformning gör att det är svårt att upptäckas av radar och sensorer. Ingenting exponeras utåt, innanför skrovet finns t. ex. alla antenner och livflottar. Materialet i skrovet är kolfiber/polyester.
40 knop kan man köra, maskinerna är fyra turbiner på 16 000 kW (5 370 hästkrafter) och två dieslar på 2 600 kW (1 760 hästkrafter).
Arbeta kustnära
Fartyget är 73 meter långt, 10,4 meter brett och bara 2,4 meters djupgående.
– Det betyder att vi kan arbeta kustnära med grunda och trånga vatten, berättade fartygs-chefen Johan Norlén.
43 man stor är besättningen, de värnpliktiga är anställda som sjömän. Sex av Härnösands besättning är kvinnor. Åldern på besättningen ligger mellan 19 och 31 år.
Bra förmåga med snabba insatser
Härnösand klarar att bevaka luften, ytan och under ytan. Just det här fartyget blev…
Läs mer i papperstidningen eller på buyandread.
https://www.buyandread.com/next/pub.htm?pub=lysekilsposten
Terje W Fredh