Nadja Lundberg och Stella Månevik är missnöjda med hur Lysekils Simsällskap har agerat som arbetsgivare. Utskällningar via Facebook och kollektiva bestraffningar som att medvetet inte betala ut lönen i tid gjorde att duon fick nog. Tjejerna har nu sagt upp sig. “Vi vill få ut detta för att andra ska veta vad man ger sig in på”, säger Nadja och Stella.

Simskolelärare missnöjda med föreningens agerande

“Utskällningar via sociala medier och kollektiva bestraffningar”

2015-01-28 Allt är inte frid och fröjd hos hos simskolelärarna i Lysekil.
Tre har sagt upp sig, Nadja Lundberg, Stella Månevik och Klaudia Nowaczyk, och enligt trion så har det varit ett utbrett missnöje bland de anställda.
– Utskällningar via sociala medier varvas med släpande löneutbetalningar och kollektiva bestraffningar, säger Nadja Lundberg.

Nadja Lundberg och Stella Månevik har stortrivts som simlärare. Båda två studerar just nu på Gullmarsgymnasiet och jobbet ger en extrainkomst, vid sidan av utbildningen.

Har fått nog

Men nu har de fått nog. Och kritiken riktar de mot simföreningens sätt att behandla sina simskolelärare.

– Vi har tappat förtroendet för LSS. Man har sagt att det ska vara individuella löner, men samtidigt har lönesamtalen helt uteblivit. Det var sagt att lönen skulle höjas med fem kronor i timmen för varje termin, men så har inte skett, säger Stella Månevik.

Enligt duon skulle det även vid varje internt utbildningstillfälle, tre gånger, läggas till fem kronor/timmen per genomförd utbildning. Något som under tidens gång ändrades till 15 kronors tillägg, men först när alla utbildningstillfällen var genomförda.

Saknar positiv respons

– Lönen är låg från början och efter total avsaknad av positiv respons, men med kollektiva utskällningar, så blev det helt enkelt inte värt det. Även om vi tyckte jobbet var jättekul så tar det så mycket energi. Dessutom vet man ju inte vem av oss man är så arg på, eller varför, säger Nadja Lundberg.

Först när Stella Månevik sade upp sig blev hon kallad till ett möte. Ett möte med styrelsen som slutade i tårar.

– Jag ville ha med mig Nadja som stöd, men fick inte det. Där fick jag, inför styrelsen, höra om alla fel som jag hade gjort och hur dålig jag var som simskolelärare. Det gick så långt att jag började gråta, säger Stella Månevik.

“Usel arbetsmoral”

I ett meddelande till den interna Facebook-gruppen som simskolelärarna har ansvariga i föreningen vid tillfällen gått ut med kraftig kollektiv kritik. En längre text som bland annat innehåller uttalande som ”usel arbetsmoral ni har” avslutas med något som kan uppfattas som något slags hot. ”Styrelsen är informerad om situationen och ert agerande och icke-agerande på sistone kommer att få konsekvenser. Så SKÄRPNING!!!!!!!!!!!”.

I ett annat meddelande låter ansvariga för simskoleverksamheten hälsa att ”Ingen lön kommer att betalas ut till någon förrän samtliga lönerapporter är inskickade”.

Senare lön

Vidare skriver man: ”varje dag det dröjer är en dag senare som lönen kan betalas ut”

– Stämningen blev ju inte direkt trevlig efter detta. Det diskuterades vem som inte lämnat in sin lapp när lönen inte kom. Vi fick ibland vänta så länge som två veckor på lön, för att någon annan inte hade lämnat in sin lönerapport. Det här är pengar som man räknar med och det ställer till en del oreda när man inte får sina pengar i tid, säger Nadja Lundberg, som är mycket kritisk, inte minst till de kollektiva bestraffningarna och utskällningarna.

Simklubben svarar på kritiken: ”Barnen som kommer till oss ska känna sig trygga med simskolan” – Efter turbulensen tog LSS hjälp av Västsvenska simförbundet

Lysekils simsällskap bekräftar att det har funnits problem.
Man medger också att man inte alltid har kommunicerat med simskolelärarna på ett optimalt sätt.
”Kritiken, som är från förra året, har vi tagit till oss av. Vi fick en hel del klagomål från föräldrar som vi vidarebefordrade till lärarna. Vi vill sätta barnen i första rummet och ser vi att simskolelärarna ruckar på det så tar vi väldigt allvarligt på detta”, låter föreningen meddela.

Jonas Holgersson, ordförande i LSS, menar på att man under några år har haft det jobbigt med bland annat hög frånvaro bland de anställda simskolelärarna.

Gymnasieelever

 

– Vi har haft många gymnasieelever anställda. Det innebär att vi inte har fått den kontinuitet som vi har velat ha, då de ofta flyttar från kommunen när de slutat skolan. Vi har börjat tänka lite annorlunda här, med andra lösningar, säger Jonas Holgersson.

Eftersom man i simskolan jobbar med små barn i vatten så trycker simföreningen kraftigt på att deras lärare ska ha 100 procents fokusering och att ledarna ska vara ett föredöme, både i vattnet och på utsidan bassängen.

Från föreningens sida menar man på att ett antal anställda inte har levt upp till dessa krav, något som man inte kan acceptera.

LSS försvarar inte de kollektiva utskällningarna via Facebook, men menar att dessa ibland skett i frustration, då man fått påstötningar från missnöjda föräldrar. Det har till exempel handlat om simskolelärare som högt har snackat nedsättande om vissa barn.

Tagit ut dubbla timmar

 

– När det gäller lönen som har släpat efter så var vårt argument att vi ville försöka skapa ordning och reda. De som arbetar i föreningen, förutom simskolelärarna, gör det på en ideell basis. Att då sitta, med massor av byten simskolelärare emellan, och reda ut uttag av dubbla timmar, och ibland tredubbla timmar, tar både tid och energi, säger Jonas Holgersson.

Föreningen har, med anledning av den turbulens som var förra året, tagit hjälp av Västsvenska simförbundet. Man har hittat former för att undvika liknande problem och LSS är positiva inför årets simskola som startar inom kort.

”Vi är på rätt väg”

 

”Vi kommer aldrig att acceptera att simskolelärarna agerar på ett sätt som gör att barnen känner sig det minsta otrygga. Det är också olyckligt att några av våra simskolelärare har känt sig missnöjda med hur olika saker har hanterats. Samtidigt har vi tagit till oss av kritiken, vi känner att vi nu är på rätt väg, och har idag en duktig och engagerad personalstab. Vi har aldrig levererat kritik för att trycka ner någon, snarare för att få upp ögonen för vederbörande hur viktigt det är att barnen som kommer till oss känner sig trygga med vår verksamhet”.

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv