Sedan Göran Enqvist tillträdde som vd för LysekilsBostäder, har han fått höra om problematiken och den negativa attityden på Badhusberget. Det var när Göran besökte området och såg hur fint där faktiskt var, han tänkte: ”det här måste vi göra något åt.”
Högst upp på Badhusberget ligger bostadsområdet majestätiskt och blickar ut över Lysekils stadskärna och havet. Men så till problematiken, området är inte attraktivt idag och det är tråkigt, tycker Göran och den nya kvartersvärden Eva Isaksson.
– Jag började omgående arbeta med en projektplan hur vi skall komma till rätta med attityderna och hyresgästernas beteende inom bostadsområdet. Under hösten tog jag med styrelsen ner till Rosengård i Malmö för att studera hur de har jobbat, berättar Göran.
Rosengård i Malmö blev startskottet
Med studiebesöket på Rosengård väcktes idéerna.
– Efter besöket bildade jag en projektgrupp med nyckelpersoner från samhällets olika funktioner inom kommunen, Brottsförebyggande rådet (BRÅ), Polisen, Folkhälsan, Svenska kyrkan, Hyresgästföreningen, ideella organisationer med flera, förklarar Göran.
Resultatet av det hela blev ”Kvartersvärd Badhusberget”. Det man vill försöka ändra på är attityden i området. Det LysekilsBostäder eftersträvar är ett trivsamt bostadsområde där alla hälsar och tar hänsyn till varandra.
– Vi vill exempelvis försöka få igång en sorts grannsamverkan, där man bryr sig om varandra, hjälpas åt i trapphusen, om någon är på semester så kan man ta hjälp av grannen att se till uteplatsen, balkongen med mera, säger Göran.
Mer serviceinriktad
En annan del i projektet är att få närmare och bättre relation mellan hyresvärden och gästerna. Bli mer serviceinriktade på ett mer personligt plan och det är här Eva kommer in i bilden.
De flesta i området känner Eva. Hon har tidigare jobbat som fastighetstekniker och har bra insyn och koll på området.
– De flesta hyresgästerna känner mig och det är en fördel, menar Eva.
Nu kommer hon att finnas till hands på det nya kontoret i lägenhet 11 B, som hyresvärd.
Två timmar varje vardag har kontoret öppet.
Hit kan hyresgästerna komma med sina felanmälningar. Det blir nära och personligt.
– Ofta är det små saker som kan hanteras direkt av våra tekniker i området. Är det inget vi kan avhjälpa direkt, större saker, så hjälper jag till att göra en felanmälan.
– Nyinflyttade ska också få mer hjälp så de känner sig välkomna. Eva hjälper dem och vägleder hyresgästen den första tiden. Visar hur allt fungerar, så de hittar till soprummet, tvättstugan och på sådana ställen där det kan uppstå problem. Så man kommer rätt in i boendet från första början, påpekar Göran.
32 ton tungt monument
En sista del i projektet blir att öka gemenskapen i området och se till att få bort det skamfilade ryktet om Badhusberget. Med det kommer allmänheten och hyresgästerna att bjudas in till olika event.
– Det börjar med invigningen den första april, med lite pompa och ståt utanför kontoret på 11 B Då ska vi, också om allt går i lås, också
avtäcka en skulptur, ett 32 ton tungt monument, som ska stå här i västra utkanten av Badhusberget.
Det här ser vi också som starten på en ny kustpromenad, där vi tänker oss en tipspromenad längs bryggan, förbi fisken, den gamla kvarnen och det nya monumentet. För att få upp lysekilsborna till Badhusberget och se denna trivsamma del av Lysekil, säger Göran.
Därefter väntas massor med olika event, för ett välmående bostadsområde med trygga invånare.