1 200 kunder i Lysekil drabbade av Telia-avbrott

Bristfällig information när hårdvara gick sönder

2014-11-17 I helgen har det varit stora störningar och avbrott i bredband/telefoni för Telias kunder i Lysekil.
Cirka 1 200 hushåll är drabbade och hos många är det en stor frustration över den bristfälliga informationen från Telia.

Det var på söndagsförmiddagen som det började hacka i bredbandsnätet i Lysekil.

– Det är en hårdvara på en av våra telestationer som behöver bytas ut. Den är beställd, arbete pågår och jag hoppas att det ska vara åtgärdat under måndag eftermiddag, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.
Många har idag även telefoni och tv kopplat till bredbandet vilket gör att varken telefon eller tv-kanalerna fungerar vid ett avbrott.

Hur informerar Telia sina kunder vid avbrott som det här?
– Det är i första hand via vår hemsida, telia.se, säger Hans G Larsson.

Men varför står det ingenting där då?
– Jag kan inte svara på det. När det är så många som har drabbats så ska det naturligtvis finnas information där.

Företagare drabbade

Förutom privatpersoner så är det många företagare i Lysekilsområdet som har fått problem, inte minst med att kortläsarna inte har fungerat.

Det skulle i helgen genomföras en uppdatering på Telias bredband, men detta ska enligt Hans G Larsson inte ha något samband med det avbrott man har just nu.

– Det är två olika saker, oberoende av varandra. Vi har försökt med ett byte av den trasiga hårdvaran, men det fungerade inte. Men de uppgifter jag har just nu är att det tillfälligt ska fungera, och målet är att det absolut ska vara helt fixat under måndagen.

123 personer före i kön

Det var på söndagsmorgonen, klockan 09.30 som man från Telias sida påbörjade arbetet med den trasiga hårdvaran.
Lysekilsposten testade på måndagseftermiddagen, efter att Hans G Larsson meddelat att det tillfälligt skulle fungera igen, att ringa upp ett antal nummer som har Telia bredband. Resultatet var nedslående, inte ett enda samtal kunde kopplas fram.

Frustrationen över att inte ha bredband, telefon eller tv-kanaler visade sig tydligt hos flera kunder.

– Jag ringde kundtjänst i morse (måndag) för att få någon sorts information och fick beskedet att det var 123 personer före mig i kön. Det var inte aktuellt att sitta och vänta så länge, säger en av de som fått känna av Telias avbrott.

 

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv