”Lägerverksamheten är inte en del av besöksnäringen”

Därför sponsrar kommunen seglingarna i stället för det lokala föreningslivet

2016-04-29 180 000 kronor i kontanta medel.
Det tillsammans med personalkostnader och efterskänkta avgifter gör kommunens insatser i Lysekil Womens Match till närmare en halv miljon.
Siffror som kan sticka i ögonen hos övriga föreningslivet som året runt försöker hålla näsan ovanför vattenytan, i kampen om att få ekonomin att gå ihop.

Den 12 april skrev Lysekils Näringslivschef Michael Johansson på sponsoravtalet med Sailnet i Lysekil AB, arrangören för Lysekil Womens Match. Ett avtal som skulle få vilken förening som helst i Lysekil att jubla högt om man fick ett liknande avtal.

Men Sailnet Lysekil AB är ingen förening och Lysekils kommunalråd Jan-Olof Johansson (S) är noga med att kommunens insatser, både via tjänster och via pengar, inte handlar om att stötta föreningslivet.

– Det är ett sätt för oss att marknadsföra Lysekil. Som jag har förstått det så är det inte alls säkert att seglingarna hade kunnat genomföras om inte kommunen gått in som en samarbetspartner, säger Jan-Olof Johansson.

Vad blir kommunens insats totalt?
– Det vet jag inte, det kan jag inte svara på.

Får Lysekils Segelsällskap, som är den lokala arrangören, något ekonomiskt stöd från kommunen?
– Inte vad jag vet. Sponsringen går till huvudarrangören. Det här är ett publikt arrangemang som vi tycker är viktigt för besöksnäringen. Det handlar inte om att stötta någon förening. Det här är näringslivsenhetens budget som belastas.

Du pratar publikt arrangemang, hur stor publik lockar seglingarna?
– Jag har ingen siffra på det.

Hur ser kommunens policy ut när det gäller sponsring?
– Det finns ingen skriftlig sådan…

Läs mer i papperstidningen eller på buyandread.

https://www.buyandread.com/next/pub.htm?pub=lysekilsposten

Publicerad:
Nyhetsarkiv