Foto: Gabriel Berndtsson

Nu står stormasten på turpengen

T/S Kvartsita snart sjöduglig men seglingarna får vänta

2020-04-27 I måndags mastades T/S Kvartsita på med turpengen under stormasten. Hela riggen har fått en grundlig översyn, motorn har totalrenoverats samt en rad förbättringar har gjorts för en bättre och säkrare segling, allt det här utöver det årliga att bottenmåla och vårrusta skutan.

Kvartsita har fått en grundlig översyn, masterna har slipats ned och lackats fem gånger. Några gubbar i föreningen För Fulla Segel har lagt otaliga timmar på Skutan, som har sin hemmahamn i Fiskebäckskil.
Så gott som varje dag beger sig Per Trollvik, Wiggo Lander, Börje Magnusson och Lennart Martinson till Kvartsitahuset på Kyrkkajen i Fiskebäckskil. Varje torsdag får de förstärkning, då är arbetslaget ungefär tio personer.

Riggen iordning

Föreningens ordförande Wiggo Lander är pensionerad skeppare sedan fem år, men han seglade på en Stena-båt senast i höstas.
– Jobbet nu har bestått i att ta ner hela riggen och göra iordning den nere vid kajen. Vi gör lite förändringar också, bland annat en salning som gör att det blir bekvämare att segla och klättra i riggen. Motorn är helrenoverad och vi förväntar oss att den håller i många år till, säger Wiggo.

Hur är skicket på båten?
– Det finns alltid sådant som behöver bytas, men generellt är Kvartsita i ett fantastiskt bra skick, berättar Wiggo.
Skonaren från Skaftö har också fått nya gaffelsegel då de gamla var dåliga och sköra.
– Därför kommer vi själva göra några seglingar för att trimma in båten nu i vår. Sedan får vi jobba med att överleva det här året och det blir kämpigt. Förra året drog vi in bra med pengar på seglatserna. Målet är att båten ska vara klar för seglats när myndigheterna ger klartecken. Till dess blir det att trimma in segel, tampar och rigg, så allt sitter och fungerar som det ska, säger Wiggo Lander.
Kvartsita har legat på Smögenvarvet i år och är nyligen hemkommen.
– Vi har bottenmålat och vårrustat båten, gjort det man ska göra med en träbåt varje år. Vi försöker behålla båten i traditionellt skick, vi använder oss av rå och kokt linolja. Ibland värmer vi upp linoljan till 80 grader för att den ska tränga in bättre i trädet. Vi försöker göra som man gjorde förr i tiden för att bevara det traditionella förfarandet, fast på ett litet modernt sätt, förklarar Wiggo.

Kulturområde

– När vi tog över med Wiggo som ordförande sa vi att vi inte enbart skulle syssla med segelfartygsutbildning, utan att vi ska ta till vara på hela kulturområdet. Vi äger cirka 1000 kvadratmeter och kajen här har varit en gammal kölhalningskaj. Vi har också visionen att återställa Kvartsita så hon ser ut som ett fartyg som fanns här i Fiskebäckskil i slutet på 1800-talet. De flesta fartygen här var så kallad toppsegelskonare eller märssegelskonare, hur man nu vill benämna dem. Det var på den tiden som arbetskraften var billig för det här krävde lite mer manskap ombord. Sedan kom motorseglarna, då gick lönerna upp och man hade inte råd att ha tio man på en fraktskuta.
Förhoppningsvis ger pengen under masten tur, T/S Kvartsita är snart riggad och klar men seglingarna lär få vänta ett tag till.

Publicerad: Uppdaterad:
Gabriel Berndtsson, gabriel@lysekilsposten.se0523-667085
Nyhetsarkiv