Hela Lysekil och Brastad blev strömlösa

Orsak: Vattenfalls matning avbröts till Levas nät

2019-10-11 Ett omfattande strömavbrott lamslog hela Lysekil och Brastad sent på fredagseftermiddagen och kvällen. På Skaftö fungerade dock elförsörjningen normalt. Strömavbrottet medförde att en man i 80-årsåldern har suttit fast i en hiss i över en timme.



Från klockan 17.30 har strömmen kommit och gått i Lysekils kommun, vilket ställt till stora problem för affärer, restauranger och hushåll.

LEVA som ansvarar för elförsörjningen i Lysekils kommun skrev så här på sin hemsida:

”TOTALT AVBROTT!! LEVAs elnät är just nu drabbat av ett totalavbrott. Det är inmatningen från Vattenfall som ligger nere och det drabbar hela LEVAs nät. Felsökning pågår. Vi uppdaterar så fort vi vet något mer”.

Strömavbrottet har ställt till stora problem för livsmedelsaffärer och restauranger samt hushåll.

Ica-handlaren Magnus Plith berättar att de kan köra en kassa med reservbatterier, men at det blev mörkt i butiken och ett 100-tal kunder väntade utanför på att strömmen skulle komma tillbaka.

”Det är som det är. Hoppas det löser sig inom kort!”, säger han.

Strömavbrottet har även medfört att en man i 80-årsåldern har suttit fast i en hiss i över en timme, enligt SOS Alarm, som skickat ut räddningstjänsten till platsen.

Kl 19:15 meddelade Leva på sin hemsida:

”Lysekil och Brastad har åter fått strömmen tillbaka. Alla kunder som matas från mottagningsstationen i Lyse är fortfarande strömlösa”.

Sedan uppdaterades hemsidan igen, med följande budskap:

”Kl. 19:35Ytterligare problem har uppstått och alla i LEVAs nät är strömlösa.Vattenfall felsöker vidare. Mer information lämnas löpande”.

”Kl. 19:35Ytterligare problem har uppstått och alla i LEVAs nät är strömlösa.Vattenfall felsöker vidare.Mer information lämnas löpande.”

Kl. 20.25LEVA håller på att starta upp fjärrvärmenätet efter kvällens strömavbrottKl. 20:10Vattenfall har hittat felet på överliggande nät.Samtliga kunder har fått strömmen tillbaka.Är det fortfarande någon som saknar ström ber vi er felanmäla det på 0523-667822.Vi beklagar de eventuella problem strömavbrottet medfört.

Vattenfall har hittat felet på överliggande nät.

Senaste beskedet på fredagskvällen  så här:

”Samtliga kunder har fått strömmen tillbaka.Är det fortfarande någon som saknar ström ber vi er felanmäla det på 0523-667822. Vi beklagar de eventuella problem strömavbrottet medfört”.

 

 

 

Texten uppdateras

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv