Kustbevakningen fick i tisdags bärga färjans propeller, den hade lossnat.
En förundersökning är inledd.
I söndags, knappt två månader efter invigningen av färjan Saturnus, så gick den på grund.
Kustbevakningen har, via deras hemsida, gått ut med följande information om händelsen:
”I söndags går en vägfärja på grund utanför Lysekil. Kustbevakningen har under onsdagen bärgat färjans truster och tagit upp olja.
I tisdags får Kustbevakningen information om att färjan i samband med grundstötningen tappat sin truster (en vridbar propeller som kan roteras 360 grader) och att det sipprar ut olja. Själva färjan är transporterad till varv under söndagen.
Kustbevakningen har under dagen startat en operation för att bärga trustern och olja. Trustern har lyfts av Kustbevakningens fartyg KBV 032 och transporterats tillbaka till färjan.
Den oljesträng som man kan se bedöms som bekämpningsbar. KBV 032 använder sitt oljeupptagningssystem för att få upp så mycket olja som möjligt och under eftermiddagen har oljan tunnats ut så det nästan inte finns något mer att ta upp. Förundersökning är inledd.”
Hur kunde detta hända?
– Det pågår en förundersökning som är sekretessbelagd, så jag kan inte spekulera kring detta i media, säger Erik Österlund, vakthavande befäl vid Kustbevakningen
region Sydväst.
Snart i trafik igen
Torsten Bengtsson, distriktschef vid Färjerederiet, berättar en del av vad som hänt. Det var utanför ordinarie vägtrafiktid som händelsen inträffade, när färjan var på ett annat ärende utanför Fridhem.
– Den fick då bottenkänning så att propellern lossnade. Den fick senare bärgas av Kustbevakningen, bekräftar Bengtsson och fortsätter:
– Man håller nu på att sätta dit en ny, en reservpropeller på färjan. Jag skulle tro att det blir klart under dagen. Så mycket mer har jag inte att säga, inte under pågående förundersökning.
Händelsen ska inte ha lett till några förändringar eller konsekvenser för trafiken över Gullmarsleden och Saturnus väntas alltså inom kort att kunna vara åter i trafik.