Intressenterna klev ombord på ångbåten Harry i Fiskebäckskil och åkte sedan mot den flytande vindturbinen i Gullmarsfjorden.
Foto: Gabriel Berndtsson
Intressenterna klev ombord på ångbåten Harry i Fiskebäckskil och åkte sedan mot den flytande vindturbinen i Gullmarsfjorden. Foto: Gabriel Berndtsson

Thailändskt intresse för Seatwirl: ”Undersöker eventuellt samarbete” 

2025-03-26 I onsdags förra veckan besökte Thailands ambassadör Gullmarsfjorden för att inspektera den flytande vindturbinen utanför Fridhems varv. Den nu tioåriga prototypen från företaget Seatwirl har varit mycket viktig för bolagets utveckling som nu är närmare än någonsin att kunna producera vindkraftverk för försäljning.

I onsdagens solljus går Thailands ambassadör Arunrung Phothong Humphreys med hela sitt entourage på ångbåten Harry för att ta en närmare titt på den unika vindturbinen som ligger och flyter i Gullmarsfjorden. Hon är inbjuden av innovationsföretaget Seatwirl som utvecklar små, kompakta och flytande vindkraftverk.
– Vi vill undersöka ett eventuellt samarbete med Seatwirl för att vidare utveckla vår gröna omställning i Thailand, säger ambassadör Arunrung Phothong Humphreys med ett leende.

Stort intresse från Asien
Det nu tioåriga lilla vindkraftverketsprototypen som då och då står och snurrar utanför Fridhems varv är en miniatyr av vad företaget planerar att producera. Den används främst som ett utställningsobjekt för kunder och intressenter som vill se konceptet med egna ögon. Bara sedan i höstas har bland många andra både Development bank of Japan och en stor kinesisk vindkraftverkstillverkare varit på plats för att själva få en titt på det som kan bli framtidens havsbaserade vindturbiner.
Men trots företaget Seatwirls unika och lättunderhållna produkter har de inte lyckats sälja några av deras vindkraftverk än.
Företagets VD Johan Sandberg förklarar att det har mycket att göra med det oroliga världsläget pågått de senaste fem åren.
– För att inte nämna pandemin har vi de senaste åren fått ett krig i Ukraina, en mer eller mindre skenande inflation och vi hade fått ett väldigt stort hopp i räntor. Dessutom har material som stålpriser ökat enormt. Så att hela den här industrin med flytande havsbaserad vindkraf­­t har nästan gått in i väggen. Men Johan Sandberg ser ljuset i tunneln. Dels har de fått nya intressenter, sedan är Seatwirl närmare än på länge att sjösätta sin första prototyp av verklig storlek. Det rör sig om en turbin som skulle sträcka sig upp emot 55 meter över vattenytan med 40 meter långa blad. Även detta är mindre än företagets faktiska ambitioner på upp till flera hundra meter höga flytande kraftverk.

Den nya prototypen, som företaget kallar modell S1,5 önskar de också att få tillstånd till att sätta ut snart, kanske i Gullmarsfjorden.
Syftet med de mindre turbinerna är inte, som man kan tro, att förse elnätet med el. I första hand vill de rikta sig mot mindre nischmarknader.
– Vår plan är att först börja med små turbiner för de här ganska nischade marknaderna. Det vill säga elektrifiering av oljeplattformar och öar och fiskfarmar och sådana saker. För att så småningom skala upp till större och större turbiner som en vacker dag kan byggas för elnätet, säger Johan Sandberg.

­­­­­

Publicerad: Uppdaterad:
Wilhelm Olivecronawilhelm@lysekilsposten.se
Nyhetsarkiv