Dessa bedragare påstår bland annat att man har en missad pensionärsrabatt eller att man ska få pengar tillbaka, i syfte att komma åt känsliga uppgifter.
Bedragarna missbrukar ofta stora varumärken och skapar nya anledningar till att be om känslig information, som exempelvis kort- och bankuppgifter, inloggningsuppgifter, koder samt verifiering via BankID och Swish.
Telia begär aldrig känsliga bankuppgifter och man verifierar sig endast via BankID om man själv har kontaktat Telias kundtjänst. Om man får ett samtal där känsliga uppgifter efterfrågas är det därför viktigt att man avslutar samtalet och inte lämnar ut några uppgifter.
Tänk på följande:
– Var alltid extra uppmärksam på nummer man inte känner igen eller förväntar sig att få, både från Sverige och utlandet.
– Har man ett missat samtal som inleds med ett utlandsnummer bör man inte ringa upp.
– Klicka eller bekräfta inget på okända länkar som skickats till dig via mail eller sms.
– Lämna aldrig ut kredit- och bankkortsuppgifter eller lösenord.
– Godkänn inget via Swish eller BankID som man själv inte har initierat.
Om man är osäker, lägger man på och ringer upp Telia på 90 200.