Isabelle Arefjäll, vd, Agnes Dolff, produktions- och inköpsansvarig, Sofia Qvillberg Hofny, ekonomiansvarig, Cecilia Svenberg, produktionsansvarig, Cornelia Svanberg, säljare och Johanna Lander, marknadsansvarig, utgör företaget Tappat & Hittat UF.

”Tappat & Hittat UF” ska pitcha sin idé

Sex gymnasietjejer ska upp i ringen mot företag på allvar

2014-12-11 Sex tjejer på Gullmarsgymnasiet startade UF-företaget Tappat & Hittat UF, som utvecklat en applikation för att spåra borttappade saker. Tidigare i höstas var företaget en av fyra finalister i skoltävlingen Draknästet.
Nu är det dags igen, på allvar ute i arbetslivet. Tjejerna har blivit antagna till ”Pitcha din idé”, en tävling för företag under utveckling i Västra Götaland.

På torsdag ska Isabelle Arefjäll, vd, Agnes Dolff, produktions- och inköpsansvarig, Cecilia Svenberg, produktionsansvarig, Sofia Qvillberg Hofny, ekonomiansvarig, Cornelia Svanberg, säljare och Johanna Lander, marknadsansvarig, presentera sina idéer på Innovatum i Trollhättan.
– Det är sammanlagt 22 företag som blivit uttagna och nu på torsdag ska vi träffa juryn. Det ska bli spännande, det är kul att få chansen, men samtidigt är vi förväntansfulla inför uppgiften, berättar tjejerna.
Deras produkt och tjänst heter REKO.

QR-kod

– Det går ut på att det ska bli enklare att få tillbaka borttappade föremål. Vi har tagit fram en applikation och en hemsida som är synkroniserade, genom att märka exempelvis mobiltelefonen, nycklar heller vad det nu må vara med en QR-kod, ska man kunna få tillbaka sina grejer, berättar de.
Man skaffar sig ett användarkonto, en tjänst som är gratis. Sedan får man köpa en QR-kod, som idag finns som klistermärke, instansat i mobilskal och som nyckelring. När upphittaren scannar koden får man kontakt med den rättmätige ägaren. Varje QR-kod är unik för varje kund och det finns även en sifferkombination som man kan knappa in, om man nu inte har någon smartphone.
– Vår målgrupp är personer som har tillgång till smartphones och datorer. Därför har vi valt att marknadsföra oss genom annonser på sociala medier. Vi deltar också på olika event för att synas, härnäst blir det julmarknaden i Lysekil, där vi tar förbeställningar, berättar tjejerna.
QR-koderna har inte kommit till försäljning ännu utan är bara prototyper.

Hitta finansiärer

– Ett av våra största mål just nu är att vi ska få hitta privatpersoner och företag som vill investera i vårt företag, så vi kan utveckla produkten ännu mera och bli större på marknaden, förklarar de sex företag­samma tjejerna.
Fortsättning om hur det går för företaget presenteras längre fram i Lysekilsposten.
Tävlingen ”Pitcha din idé” riktar sig till alla företag i Västra Götaland och det är ALMI företagspartner Väst som arrangerar tävlingen. Första priset är på 15 000 kronor.
”Vi håller tummarna”

Publicerad: Uppdaterad:
Gabriel Berndtssongabriel@lysekilsposten.se0523-667085
Nyhetsarkiv