De belönades även med förstapris för bästa monter och en rad andra fina priser. Även två andra UF-företag från Gullmarsgymnasiet prisades vid den stora mässan.
”Stort tack till alla som har hjälpt oss hit. Vi ses i Stockholm!, hälsar de sex tjejerna i Tappat & Hittat UF på sin Facebook-sida.
Resultatet av Våga Vara Egen 2015 i Vänersborg blev:
3:e pris till bästa tjänst
2:a pris till Agnes Dolff som bästa säljare.
1:a pris i bästa monter
1:a pris ÅRETS UF
4.500 besökare
Susanna Wallin, regionchef på Ung Företagsamhet Fyrbodal, summerar årets mässa.
– Cirka 200 montrar är nu nermonterade och när vi nu summerar mässan är vi glada och stolta. Glada över att så många, cirka 4 500 personer kom och också glada över att vi lyckades genomföra ett arrangemang där allt gick som planerat. Stolta är vi över alla fantastiska barn och ungdomar som på plats visade att framtiden i Fyrbodal är god, att det finns massvis av kreativitet och energi hos dem som de kommer att använda sig av i sina framtida liv.
Bakom Tappat & Hittat UF står sex tjejer på Gullmarsgymnasiet som utvecklat en applikation för att spåra borttappade saker. Tidigare i höstas var företaget en av fyra finalister i skoltävlingen Draknästet. Deras produkt och tjänst heter REKO.
Tjejerna har även blivit antagna till ”Pitcha din idé”, en tävling för företag under utveckling i Västra Götaland och som ägde rum på Innovatum i Trollhättan.
I företaget ingår Isabelle Arefjäll, vd, Agnes Dolff, produktions- och inköpsansvarig, Cecilia Svenberg, produktionsansvarig, Sofia Qvillberg Hofny, ekonomiansvarig, Cornelia Svanberg, säljare och Johanna Lander, marknadsansvarig,
QR-kod
– Det hela går ut på att det ska bli enklare att få tillbaka borttappade föremål. Vi har tagit fram en applikation och en hemsida som är synkroniserade, genom att märka exempelvis mobiltelefonen, nycklar heller vad det nu må vara med en QR-kod, ska man kunna få tillbaka sina grejer, berättar de.
Man skaffar sig ett användarkonto, en tjänst som är gratis. Sedan får man köpa en QR-kod, som idag finns som klistermärke, instansat i mobilskal och som nyckelring. När upphittaren scannar koden får man kontakt med den rättmätige ägaren. Varje QR-kod är unik för varje kund och det finns även en sifferkombination som man kan knappa in, om man nu inte har någon smartphone.
– Vår målgrupp är personer som har tillgång till smartphones och datorer. Därför har vi valt att marknadsföra oss genom annonser på sociala medier. Vi deltar också på olika event för att synas, berättar tjejerna.
QR-koderna har inte kommit till försäljning ännu utan är bara prototyper.
Hitta finansiärer
– Ett av våra största mål just nu är att vi ska få hitta privatpersoner och företag som vill investera i vårt företag, så vi kan utveckla produkten ännu mera och bli större på marknaden, förklarar de sex företagsamma tjejerna.
Motiveringen bakom att Tappat & Hittat UF blev Årets UF-företag lyder: ett företag med en produkt som löser ett vanligt vardagsproblem. Företaget har en långsiktig strategi med globala exapansionsmöjligheter. Nu kan det du tappat bli hittat!
I kategorin Årets Tjänst kom Tappat & Hittat UF på tredje plats och motiveringen var följande: ”med en professionell framtagning har företaget god potential att utvecklas i framtiden”.
Agnes Dolff, Tappat & hittat UF hamnade på andra plats i kategorin Årets Säljare med följande omdöme: ”engagerad, entusiasmerande säljare, som vi fick förtroende för”.
UF-företaget C SIDE KAYAK EQUIPMENT på Gullmarsgymnasiet i Lysekil belönades med en tredjeplats i kategorin Årets Produktutveckling med följande motivering: ”Företaget har funnit ett behov och arbetat sig igenom utvecklingsprocessen väl. En säker produkt av hög kvalitet på en definierad marknad”.
Tappat & hittat UF fick även 1:a pris i kategorin ”Årets monter”. Motiveringen lyder: ett UF-företag som har hittat ett helhetskoncept och inte tappat bort någon detalj på vägen. En genomtänkt monter med en tydlig profilering av produkten.
På andra plats kom ett annat företag från Gullmarsgymnasiet; Vinylpryl UF med motiveringen: ”stämningsfull monter och en känsla med nostalgi. Det säljer en gammal produkt med en ny twist”.
På tredje plats kom C SIDE KAYAK EQUIPMENT på Gullmarsgymnasiet: ”Ett UF-företag som har sammankopplat produkt och monter med en genuin rekvisita. Man kan anan doften av havet”.