Personalen på Sparbanken Tanum jublar över utmärkelsen ”Sveriges bästa företag i sociala medier”. Banken har cirka 40 anställda på sina kontor i Tanumshede, Grebbestad och Hamburgsund. Med en affärsvolym på omkring 15 miljarder kronor, 17 000 privatkunder och 3 000 företags- och föreningskunder är man den dominerande banken i norra Bohuslän.

Sparbanken Tanum är Sveriges bästa företag i sociala medier

2020-05-12 När analysföretaget Smampion idag uppdaterar siffrorna över Sveriges bästa företag, varumärken och organisationer i sociala medier, är det en högst oväntad vinnare som toppar listorna för både Facebook och Instagram. Högst upp på båda listorna finns nämligen den bohuslänska banken Sparbanken Tanum.
Topplista Instagram

1. P3 Nyheter (100p)
1. Hammarby fotboll (100p)
1. P4 Extra (100p)
1. Sparbanken Tanum (100p)
1. NA-KD.com (100p)
1. P3 Nyheter (100p)
2. Stokholm City Museum (99p)
2. SSU (99p)
2. Elon Sverige (99p)
2. Grums kommun (99p)
2. Lantliv (99p)
2. Sotenäs kommun (99p)
2. Arsenalen (99p)
3. RIX MorronZoo (98p)
3. Historiska (98p)
3. Linda Haglund (98p)
3. Borås City (98p)
3. Kalmar läns museum (98p)
3. Blomsterlandet (98p)
3. AIK Ishockey (98p)
3. Nordens Ark (98p)
(Källa: www.smampion.se)

Andra organisationer som placerar sig högt upp på listorna är Konserthuset Stockholm, Hammarby Fotboll, Rix MorronZoo och AIK Ishockey.
Upp till, förhållandevis lilla, Sparbanken Tanums nivåer är det dock ingen som når.
Banken lyckas dessutom med bedriften att uppnå maximala 100 poäng – på både Facebook och Instagram.

”Positivt och personligt”
Marknadschef Henrik Carlsson förklarar det vinnande konceptet:
– Vi siktar alltid på att förmedla positivt, nyfiket och personligt innehåll. De senaste veckorna har vi också lanserat världens mest positiva talkshow och denna sänds live på Facebook. Jag tror att människor behöver framtidstro i dessa tider”, säger en lycklig marknadschef på Sparbanken Tanum.
Sparbanken Tanum är en självständig bank utan aktieägare. Banken har cirka 40 anställda på sina kontor i Tanumshede, Grebbestad och Hamburgsund. Med en affärsvolym på omkring 15 miljarder kronor, 17 000 privatkunder och 3 000 företags- och föreningskunder är man den dominerande banken i norra Bohuslän.

”Riktigt imponerad”
Analysföretaget Smampions grundare, Carl Joel Määttä, har följt utvecklingen av företags arbete med sociala medier under flera år och konstaterar att det är ovanligt att företag placerar sig i toppen på båda listorna.
”Jag är riktigt imponerad, detta är riktigt bra presterat. Vi dokumenterar tyvärr inte alla historiska resultat, men jag tror inte att någon lyckats med detta tidigare. Oavsett vilket, så är det en prestation utöver det vanliga”, säger Carl Joel Määttä.
Smampion analyserar dagligen över 10.000 svenska företagssidor på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Utifrån en mängd parametrar, såsom hur många människor som nås och i vilken utsträckning företag lyckas engagera sina följare, skapas en totalpoäng för respektive företag. Utifrån detta skapas en nationell rankinglista.

 

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv