– Målsäganden är huvudsakligen ensamboende kvinnor, flera av dem i 90-årsåldern, säger Jens Andersson, polisens presstalesperson i region väst.
Moduset är likartat, men samtidigt varierande. Bedragaren tar kontakt via telefon och utger sig för att representera någon – det kan vara ett hantverksfirma, en elektronikkedja, hemtjänst, banken eller en myndighet.
– Syftet kan vara att bereda sig tillträde till den gamlas bostad, eller att förmå honom eller henne att lämna över värdesaker till en person som kommer till brottsoffrets hem. De händelser som polisen har fått kännedom om, rör både försöksbrott och fullbordade bedrägerier, säger Jens Andersson.
– Om du blir kontaktad av någon som påstår att något hänt som kräver att du lämnar ifrån dig värdesaker eller loggar in på din bank: Lägg på luren och kontakta polisen.
– Har du anhöriga som är äldre? Informera dem om bedragarnas metoder, och uppmana dem att vara vaksamma.
– Har du blivit utsatt för ett bedrägeri? Tveka inte att kontakta polisen. De uppgifter du lämnar kan vara avgörande.
Telefonbedrägeri (vishing)
Har någon ringt och försökt lura dig? Telefonbedrägeri som även kallas vishing drabbar många. Du kan förlora pengar genom att luras logga in på din bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.
Om du misstänker att du blivit utsatt för telefonbedrägeri ska du göra en polisanmälan och kontakta din bank. Det finns två sätt att göra en polisanmälan på:
- ring polisen på 114 14
- besök en polisstation
Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs på plats snabbt.
Bedrägerier med datoriserad röst
Just nu ringer det bedragare med automatiserad datoriserad röst. Bland annat kan de säga att det finns en arresteringsorder (warrant for your arrest) för dig och att du är efterlyst. Polisen kontaktar aldrig dig med automatiserad röst på engelska. Lägg på luren och lita inte på den som ringer.