Ökning av spelreklam – hur mycket spelbolagen och online casinon lägger på marknadsföring

2022-07-28 Varje månad dyker det upp flera nya online casinon på marknaden och det finns mycket pengar att hämta för spelbolagen. Mycket pengar läggs också på reklam och att marknadsföra alla online casinon. En undersökning från Sifo visar att casinon 2021 la mer pengar i snitt på marknadsföring än tidigare år, räknat från 2018. Nu talas det om ytterligare begränsningar för casinoreklam för att stärka konsumentskyddet ännu mer.

Det har sedan mitten på 2000-talet varit väldigt populärt att spela på casino online i Sverige och världen. 2019 skedde dock något på den svenska spelmarknaden – den gjordes om och monopolet försvann. Man införde krav på svensk spellicens för att få verka på den svenska marknaden.

Samtidigt ökades också konsumentskyddet på olika sätt, bland annat genom att införa begränsningar mot casinoreklam, men också införandet av tjänster som Spelpaus och ett maxtak på en bonus per spelare.

När du registrerar dig på ett svensk online casino måste du också ställa in dina egna insättningsgränser innan du börjar spela. Du kan höja gränsen senare men det tar tid. Om du vill sänka gränsen kan du göra det direkt utan väntetid.

Svenska spelare väljer hellre casino utan licens

Innan 2019 var det inget konstigt att spela på utländska casinon eftersom det inte fanns någon svensk licens på den tiden. Man kunde välja ett svenskt casino grundat av svenskar, eller så kunde man välja en utländsk sajt med utländska ägare. Det var ingen som påpekade något eller försökte hindra dig från att göra detta.

Efter 2019 när den nya svenska spellagen infördes sjönk intresset för den utländska marknaden ett tag och spelarna valde casinon med svensk licens i störst utsträckning, trots irritation över färre och lägre bonusar till exempel. Men under 2020-2021 införde Regeringen en ny tillfällig spellag, som blev spiken i kistan för väldigt många svenska spelare. Den innebar nämligen att man inte fick ta emot mer än en bonus per spelare och spelbolag. Hos utländska casinon utan svensk licens kan du spela mer fritt utan begränsningar. Hos casinoutanlicens.io kan du läsa mer om casino utan licens och hitta de bästa sajterna.

Spelreklam – så ser reglerna ut

De personer som har ett spelberoende eller löper hög risk för att utveckla ett sådant är de som främst ligger i riskzonen för att påverkas negativt av spelreklam. Reklam för spel och casino är något som man ser allvarligt på i Sverige och som anses ligga bakom mycket onödigt spelande eftersom de lockar kunder på olika sätt, ibland med överdriven marknadsföring på olika plattformar.

Enligt reglerna får casinon inte uppmana till spel i sin reklam och de får inte rikta reklamen till personer som är spärrade hos Spelpaus. Reklamen får inte heller riktas till de under 18 år gamla.

Utländska casinon utan svensk licens får absolut inte göra reklam på svensk mark, varken online eller på TV etc. Det är det som är vitsen med den svenska licensen, att inte vilket spelbolag som helst utifrån ska kunna marknadsföra sig i Sverige utan riktig licens. Dessa spelsajter får inte heller översätta sitt innehåll till svenska eller erbjuda svensk valuta.

Reklamen har minskat – och stannat på en stabil nivå

Det skedde en ökning av omsättningen av svenska casinons spelreklam mellan 2015-2018. Sedan 2010 då mätningarna startade är det året 2018 som sticker ut mest då spelbolagen lade sammanlagt 7 miljarder kronor på spelreklam i olika medier såsom TV, sociala medier, radio, tidningar etc.

2019 infördes de nya reglerna om marknadsföring för online casinon och spelbolag i Sverige och man såg då att trenden sjönk till att ligga på 6 miljarder kronor och år 2020 blev summan “bara” 4 miljarder totalt.

År 2021 skedde inga större förändringar på beloppet utan det är fortfarande ca 4 miljarder som läggs på att göra reklam för online casino i Sverige.

Regeringen vill eventuellt skärpa reglerna ytterligare

Den svenska Regeringen har presenterat en proposition som kan komma att börja gälla från 2023 om den går igenom. Den syftar på att göra det ännu säkrare för konsumenterna på online casino marknaden genom att begränsa reklam och marknadsföring ytterligare. Något som bland annat varit ett problem tidigare är att casinon fortsätter skicka ut reklam till spelare som kanske är avstängda eller har bett om att slippa dessa utskick.

Här kan du läsa om tre av de punkter som finns med i propositionen:

  • Ett justerat krav på måttfullhet vid spelreklam
  • Förbud mot främjande av spel på olicensierade casinon
  • Tillåtelse för Konsumentverket att ingripa med en marknadsstörningsavgift mot spelbolag som skickar ut direktreklam mot avstängda spelare

Om propositionen antas av Regeringen kommer den att börja gälla från januari 2023.

 

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv