Foto: Arkivbild

Norra Bohusbanan stängs av helt under lång tid

Rapport visar på brister: ”Underhållskrävande samt kostnads- och resursmässigt ineffektiv”

2024-09-20 Nu har Trafikverket blivit klar med sin rapport Åtgärdsvalsstudie Norra Bohusbanan Uddevalla-Strömstad.
Planerna är bland annat att Norra Bohusbanan ska få utökad tågtrafik till 60–120-minuterstrafik. Ambitionen är också att busstrafik ska mata till tåget i större omfattning än idag.
För att genomföra en större upprustning planerar Trafikverket att ha Norra Bohusbanan helt avstängd från sommaren 2025 till mitten av december 2026.
Avstängningar på Norra Bohusbanan sträckan Uddevalla - Strömstad

• Trafiken kommer att gå med begränsad kapacitet 2025 under perioden vecka 15 till vecka 31.
• Från vecka 31 år 2025 är det totalavstängt till vecka 50 år 2026.
• Sträckan Uddevalla-Rabbalshede kommer att kunna trafikeras från vecka 17 år 2026. Vecka 50 år 2026 öppnar Norra Bohusbanan i sin helhet igen efter renoveringen.
Källa: Trafikverket

”Planerade åtgärder under avstängningen är växelbyten, trädsäkring på sträckan Uddevalla-Munkedal, plankorsningsåtgärder, där man både kommer att ta bort och förbättra befintliga samt renovering av broar”, skriver Markus Gunnarsson, sektionschef på Trafikverket i region Väst, i mejl till LP.

Trafiken förtätas
Arbetet med rapporten om Norra Bohusbanan inleddes våren 2022 och nu ligger den alltså klar.
Ett förslag i rapporten är att sträckan Munkedal– Uddevalla ska förtätas med ytterligare fler turer till 60-minuterstrafik i högtrafiktid och Munkedal förstärks därmed som knutpunkt jämfört med idag.
Ambitionen är att banan ska uppgraderas från idag 90 km/tim till 120 km/tim. Det kan då bli en restidsvinst på cirka elva minuter mellan Uddevalla och Rabbalshede.
Kostnaden för hastighetshöjning genom upprustning och rälsförhöjning beräknas grovt räknat uppgå till över en miljard kronor.
Det kommer att dröja innan Norra Bohusbanan får digital fjärrstyrning av tågtrafiken enligt europeisk standard. Detta skulle kosta mellan 130 och 150 miljoner kronor att genomföra, något som kan bli verklighet på lång sikt, framgår av Trafikverkets rapport. Idag styrs tågtrafiken på Norra Bohusbanan manuellt av lokaltågklarerare. Denna form av trafikering är numera ovanlig och har på de flesta banor byggts bort och ersatts med fjärrstyrning, vilket innebär att banan kan trafikeras dygnet runt.
En del av målet för Norra Bohusbanan är att på lång sikt kunna köra dubbelkopplade tåg på 160 meter och att alla plattformar då är 170 meter långa.
Ett annat mål är att räls och underlag ska ha god stabilitet och bärighet. Norra Bohusbanan behöver klimatanpassas med en bärighet för att klara kraftiga regn motsvarande 100-årsregn utan att vara avstängd under längre tid.
Bland planerade åtgärder finns också att byta kontaktledningar.

Öka trafiksäkerheten
Ytterligare ett mål är att öka trafiksäkerheten i plankorsningar. Ett konkret exempel som nämns i rapporten gäller Munkedals kommun och handlar om att sätta upp bommar i plankorsningen mellan Munkeland och Brålands Gård. Det är en låg kostnad och ett projekt som kan genomföras på medellång sikt, bedömer Trafikverket.
Ökad tillgänglighet för alla är också ett mål, där plattformar och stationsområden ska vara säkra och stabila.

Flera brister
I dagens läge finns flera brister på Norra Bohusbanan. Det handlar bland annat om låg tillförlitlighet och långa restider i kollektivtrafiken.
Resenärer vågar många gånger inte lita på att tågen går enligt tidtabellen och även operatörerna drabbas negativt av detta.
Ytterligare en brist är att förutsättningar för ökad godstrafik i nuläget saknas. Låga hastigheter på banan tillsammans med att hela banan har lokal tågklarering gör att det finns få möjliga tåglägen i tidtabellen.
I nuläget trafikeras Norra Bohusbanan av godstrafik endast på sträckan Uddevalla-Munkedal för Arctic Paper.
I rapporten påpekas också att det har inträffat allvarliga olyckor och tillbud i plankorsningar längs Norra Bohusbanan. I dagens läge finns 144 plankorsningar längs Norra Bohusbanan. Där görs arbeten för att skapa säkrare plankorsningar.
Ännu en brist som påpekas i rapporten är att resandeservice saknas; vänthall saknas på alla stationer. Munkedal har dock öppet stationshuset vissa tider.

Trädsäkring välkommen
Något som redan pågår och finns finansiering för är trädsäkring längs Norra Bohusbanan. Detta inleddes 2023 och ska pågå till 2027. Därmed ska risken minska för att trafiken måste ställas in då det är blåsigt väder på grund av risk för nedfallande träd på banan eller kontaktledningar. Enligt Trafikverket tar det cirka tre år från start till slut med trädsäkring.
Ännu så länge ställs tågtrafiken relativt ofta in på Norra Bohusbanan då det blåser mycket.
Rapporten konstaterar också rent allmänt att Norra Bohusbanan idag är en underhållskrävande samt kostnads- och resursmässigt ineffektiv anläggning. Banans driftkostnad är hög i förhållande till det trafikarbete som utförs.
Trafikverket presenterar i sin rapport en blandning av kortsiktiga och långsiktiga mål och åtgärder för Norra Bohusbanan. Detta ska göra det möjligt med en stegvis förbättring av tågtrafiken och järnvägens standard över tid. Inriktningen innebär att genomförandet ska inledas vid Uddevalla och sedan fortskrida norrut.
Genom att stänga av banan helt under en längre tid, så som man gjort med Södra Bohusbanan, kan ett antal åtgärder genomföras som ökar kapaciteten på Norra Bohusbanan och gör den till ett mer attraktivt resealternativ.

Publicerad: Uppdaterad:
Thomas Anderssonthomas@lysekilsposten.se0523-667084
Nyhetsarkiv