Gullmaj återkommer till Gullmarn och trafikerar Gullmarsleden under närmare ett par månader när ordinarie färjor ska förberedas för eldrift. Då Gullmaj är mindre än de andra två kan det medföra mer köbildning än vanligt.
Gullmaj återkommer till Gullmarn och trafikerar Gullmarsleden under närmare ett par månader när ordinarie färjor ska förberedas för eldrift. Då Gullmaj är mindre än de andra två kan det medföra mer köbildning än vanligt.

Minskad färjekapacitet till mars – på grund av framtida eldrift

2025-01-14 Under närmare två månader kommer färjekapaciteten över Gullmarsleden mellan Finnsbo och Skår att vara begränsad.
Det beskedet ger Trafikverket.

– Under perioden 14 januari till 10 mars trafikeras färjeleden av vår reservfärja Gullmaj som har mindre kapacitet än ordinarie färjor, meddelar Mattias Bergsten, distriktschef Trafikverket färjerederi norra Bohuslän.
Gullmaj tar maximalt 60 personbilar, medan Neptunus och Tellus tar vardera 100 personbilar.
Antingen Tellus eller Neptunus kommer vara i drift tillsammans med Gullmaj.
Vid rusningstrafik kan detta medföra köbildning och att färjan avgår med utökad turlista om 15 minuters avgångar, påpekar Trafikverket.
Anledningen är att de ordinarie färjorna Tellus och Neptunus ska förberedas för eldrift på Fridhemsvarvet i Lysekil.
Det ska även byggas en laddstation intill Finnsbo färjeläge så att hybridfärjorna ska kunna ladda batterierna och gå på eldrift över Gullmarsleden. Laddstationen beräknas bli klar under 2026.

 

Publicerad: Uppdaterad:
Thomas Anderssonthomas@lysekilsposten.se0523-667084
Nyhetsarkiv