Foto: Karl-Eric Magnusson

Lysekilsposten möter framtiden med att sätta färg på tillvaron

Nytt format - ökad webbsatsning - och minskad utgivningstakt. Det är stora förändringar på gång hos Lysekilsposten, som rustar för att möta framtiden.

2019-08-09 Efter 114 år har ledningen för Lysekilsposten bestämt sig för att börja trycka Lysekilsposten i färg och dessutom i ett helt nytt format.
Samtidigt minskas utgivningstakten på papperstidningen till två dagar i veckan; tisdag och torsdag, men webben kommer att utvecklas och förse läsarna med nyheter sju dagar i veckan. Den egna distributionen blir kvar i Lysekils kommun och kommer att utvecklas.

– Tidningsbranschen är extremt tuff och vi måste göra dessa förändringar för att stå bättre rustade inför framtiden, säger Ahlbin Gustafsson, vd och chefredaktör för Lysekilsposten.
Förändringarna, som kommer att träda i kraft torsdagen den 3 oktober, är den största enskilda förändringen i tidningens historia.
Då kommer alla prenumeranter att få Lysekilsposten i färg och dessutom i ett helt nytt format, s.k. Berlinerformat. Även layouten kommer att bli mer modern och läsvänlig.

Varför byter Lysekilsposten format?
– LP är idag den enda tidningen i Sverige som har fullformat, s.k. broadsheet, men vi känner att även vi måste ta ett steg framåt och utvecklas. Under några år på 1960-talet kom tidningen ut i tabloidformat och det kan bli aktuellt i framtiden, men först vill vi testa hur våra läsare och annonsörer upplever Berliner-formatet, som är ett mellanting mellan tabloid och fullformat, säger Ahlbin Gustafsson.

Lägger ut nyheter löpande
Distributionen kommer att ske på tisdag och torsdag eftermiddag i de områden i Lysekils kommun där man har egen distribution. Övriga får vänta på papperstidningen till morgonen eller dagen därpå, beroende på om man får tidningen med VTD eller Postnord.
– Den digitala tidningen kan man läsa redan på tisdag och torsdag förmiddag, dessutom lägger vi löpande ut nyheter till våra etidningsläsare så fort det händer något, sju dagar i veckan, säger Ahlbin Gustafsson.
Hela tidningsbranschen går igenom ett stålbad sedan några år tillbaka som en följd av nya läsvanor i digitaliseringens tidevarv. Amerikanska bolag som Facebook och Google tar en allt större del av annonsintäkterna från tidningsföretagen. Detta märks även i en liten stad som Lysekil.
– Det är oerhört stor skillnad på annonsbranschen idag jämfört med 10 och 20 år sedan. Samtidigt har distributionskostnaden för papperstidningen ökat med flera hundra procent. I dag är läsarintäkterna viktigast för tidningsföretagen och därför tvingas vi följa med i tiden och genomföra de här förändringarna. Flera papperstidningar har redan minskat på utgivningstakten och vi kommer att få se många tidningar som gör samma sak de närmaste åren, säger Ahlbin Gustafsson.
Han är dock övertygad om att det kommer att upplevas som mycket positivt av både läsare och annonsörer att Lysekilsposten äntligen kan tryckas i färg.
– Det ger ett mycket stort mervärde och dessutom minskas ju prenumerationskostnaden radikalt.

Lägre prenumerationspris
Eftersom utgivningstakten minskas från fyra till två dagar i veckan kommer prenumerationspriset att reduceras kraftigt, vilket innebär att fler hushåll har råd att prenumerera på en lokaltidning.
Lysekilsposten grundades av köpmännen i Lysekil 1905 och är i dag ett av Lysekils äldsta bolag som fortfarande är i drift. Tidningsföregtaget är inne på sitt 115:e verksamhetsår och det är med blandade känslor som det egna tryckeriet avvecklas för att ge plats för annan verksamhet.
– Ja, det var inget lätt beslut, men nödvändigt om vi ska klara framtiden. En tidningspress måste skötas om hela tiden och helst rulla varje dag och det blir inte effektivt för vår organisation att ha pressen kvar, avslutar Ahlbin Gustafsson.
Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv