– Den bluffen gick jag inte på, säger han.
Det är många som råkar ut för olika typer av telefonbedrägerier och det gäller att vara vaksam och inte lämna ut personliga uppgifter eller logga in på mobilt bank-id.
När Håkan Meijer, från Lysekil, blev uppringd på måndagen reagerade han direkt.
– Jag har inget mobilt bank-id, utan bara en bankdosa, men även om jag hade haft mobilt bank-id, så hade jag inte gått på bluffen i alla fall.
Numret som Håkan Meijer blev uppringd på och vill varna för är 010-5201297. Han ringde Coops kundtjänst och de klargjorde att det handlar om ett bedrä’geriförsök.
Så här skriver Coop om pågående bedrägerisamtal, som skett sedan en tid tillbaka.
”Om du ringer eller får ett samtal som säger sig vara från Coop och handlar om ditt Medmera-kort, och uppmanar dig att logga in på ditt Mobilt BankID eller ge ut uppgifter, är det sannolikt ett bedrägeriförsök. Avbryt samtalet omedelbart, logga aldrig in på ditt BankID eller ge ut kortuppgifter på uppmaning av någon som kontaktar dig. Kontakta istället Coop eller MedMera Bank genom officiella kanaler för att verifiera uppgifterna och spärra ditt BankID och kort om du har råkat ut för bedrägeri.
Det cirkulerar även bluff-meddelanden via mejl och SMS med olika budskap som ser ut att ha Coop som avsändare. Vissa av dem har en uppmaning om att ringa avsändaren via ett telefonnummer i meddelandet.
”Dessa meddelanden kommer inte från Coop. Får du ett sådant meddelande ska du inte ringa upp telefonnumret. Anmäl gärna bedrägeri eller bedrägeriförsök till polisen”.





