”Lysekil, Grundsund och Fiskebäckskil är tre guldkorn, som tyskarna måste få reda på att de existerar. Min förhoppning är att den framtida turistnäringen i denna region äntligen kommer att erbjuda en attraktiv destination som nästan har öppet hela året om för en bredare publik än mestadels bara självförsörjare som inte tillför Lysekils kommun några större pengar”, säger Fredrik Nilsson, från Hamburg, som besökt Lysekil varje sommar sedan 1974. Här ses han tillsammans med sin fru Patricia och de båda tvillingarna Eskil och Erik.
Fredrik Nilsson, Hamburg, tycker att Bohuslän borde marknadsföras bättre i Tyskland
2016-07-08– Lysekil skulle kunna bli ”Sveriges St Tropéz”, men Bohuslän marknadsförs knappt inte i Tyskland.
– I stället försöker Sverige locka tyskarna med Småland, Dalsland, älgar, myggor, tält och kanot, men det är en liten och inte speciellt köpstark målgrupp som attraheras av den reklamen.
Det säger Fredrik Nilsson, som är född i Stockholm och har bott i både Gävle och Jönköping, innan han flyttade till Tyskland och läste ekonomi, marknadsföring och kommunikation på universitetet i Hamburg på 1990-talet.
Fredrik Nilsson har bott och arbetat både i München och Berlin och är numera bosatt i Hamburg, men han har en viss koppling till Lysekil och har väldigt tydliga åsikter om vad som är bra och dåligt med Lysekil.
Fredrik har besökt Lysekil varje sommar sedan 1974…