Lysekil i topp när ofrivilliga turister får välja

2021-04-23 Magiska solnedgångar vid klipporna ute vid Stångehuvud, vita gamla fiskarstugor och massor av fisk- och skaldjursfynd – Lysekil står högst upp på listan när de ofrivilliga turisterna Giorgia Bigazzi från Italien och Jakub Tuma från Tjeckien får välja.

Inom ramen för sin nya Svemestersatsning lanserade i veckan Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden en guidebok som tagits fram efter samtal med några av alla ofrivilliga turister som blev strandsatta i Sverige våren 2020 när pandemin tog fart. Den går under namnet ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige”, och syftet är att ge svenskarna tips på nya platser att upptäcka – sedda utifrån utländska besökares perspektiv. Guiden är huvudsakligen digital, men ska också tryckas upp i en mindre upplaga.

Den italienska illustratören Giorgia Bigazzi och hennes pojkvän, tjeckiske Jakub Tuma, skulle ha säsongsarbetat i Finland under våren 2020 – men valde istället när pandemin kom att stanna i Sverige – detta för att inte riskera att separeras vid gränserna i sina respektive hemländer. Totalt blev de kvar i Sverige i 59 dagar, då de reste runt på olika platser i landet. Och av alla ställen de besökte och upplevde var alltså Lysekil nummer ett.

—      Det är en otrolig rymd ute på klipporna. Våren tar verkligen med sig en otrolig färgpalett till den svenska kvällshimlen. Och de där små lila blommorna började slå ut i skrevorna, en så fin kontrast till den röda, gnistrande graniten. Poetiskt, nästan. Och väldigt inspirerande, säger Giorgia Bigazzi.

Utöver guideboken, som samlar 50-talet restips från hela Sverige utifrån 11 ofrivilliga turisters perspektiv har Visit Sweden också tagit fram ytterligare en digital upplevelseguide med över 600 tips. Förutom materialet från Lysekil har Turistrådet Västsverige varit med och bidragit med innehåll från hela Västsverige. I denna, som hela tiden fylls på, finns i nuläget runt 60 västsvenska upplevelser.

I den digitala upplevelseguiden väljer man om man vill ”In till staden” eller ”Ut till landet”, om man känner för ”Puls” eller ”Avkoppling” samt om man reser med eller utan barn. Utifrån dessa premisser genereras ett antal förslag utifrån var i landet man befinner sig.

—  Pandemin har gjort att marknadsföringen mot den svenska målgruppen är mer intensiv än någonsin. Det finns en stor efterfrågan på semesterupplevelser i anslutning till där man bor, eller lite längre bort, men ändå inom Sverige. Vi i Västsverige tycker att det känns väldigt spännande att vara en del av Visit Swedens satsning, säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.

De ofrivilliga turisternas guide till Sverige – om Lysekil Fler videor

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv