Brukaren larmade och larmcentralen ringer till nattenhetens larmtelefon för att förmedla larmet, men kan inte få kontakt. Nattenhetens larmtelefon har inte kontakt med mobilnätet. larmcentralen kontaktar en annan av nattenhetens telefoner för att förmedla larmet.
Tog ingen fysisk skada
Konsekvensen blev att den enskilde fick vänta i drygt tre timmar på att få hjälp. Brukaren tog ingen fysisk skada av det inträffade.
Kommunen har en nattenhet som utför insatser både på särskilt boende och som hemtjänst. Den del av nattenheten som arbetar efter hemtjänstbeslut innefattar två personal per natt och kallas för nattpatrullen. När det gäller trygghetstelefon/trygghetslarm går dessa larm till en larmcentral i Örebro. Denna enhet svarar på larmen och kontaktar aktuell personal grupp. I detta fallet nattenhetens nattpatrull.
Nu har rutinerna för trygghetstelefoni uppdaterats, så att det inte ska kunna hända igen.