Emma Enhov, delikatess-ansvarig, och Sara Wilhelmsson, matansvarig, paketerar färdiga rätter för avhämtning. Foto: Gabriel Berndtsson

ICA Supermarket storsatsar

2023-12-02 ICA Supermarket i Lysekil storsatsar. Det blir en total make over och flera nyheter.
– Vi skapar en helt unik produkt. En framtidens färskvarubutik med nytt restaurangkök, vi öppnar en fiskchark och ett bageri där vi bakar bröd från grunden, berättar Magnus Plith, ICA-handlare och Albert Pettersson, butikschef och delägare.

Det är inte mycket som känns igen. I princip har det öppnat en ny livsmedelsbutik i Lysekil, till och med spegelvänd. Först vecka 49 – 50 beräknas själva butiken stå klar. I nästa steg, i januari väntar restaurangköksdelen som ska byggas ut, i kombination med denna uppstår också ett bageri. Sortimentet bland delikatesserna utökas med en manuell fiskdisk och dessutom blir det en avdelning med bara blommor.

Unik satsning
Med hjälp och stöd från konsulter samt egna idéer hittade duon till slut butiken de ville satsa på.
– Det är en unik satsning där vi skiljer oss åt från alla andra. Det här blir Bohusläns fräschaste butik, säger Magnus Plith och Albert Pettersson.
Köket och färskvarudelen blir hjärtat i butiken. Här har det anställts tre kockar och flera kallskänkor.
– Vi har nästan lika många som jobbar i produktionen idag som det är ute i butiken och lägger upp varor och sköter kassorna, påpekar affärsinnehavarna.
Det senaste året har det gjorts totalt tio nyanställningar och om allt slår väl ut kan det bli tal på ännu fler.

”Vi vill sticka ut”
– Vi vill sticka ut och producera flera hundra olika kreationer och matprodukter. Inte bara till delikatessdelen utan till butikens alla hörn. En nyhet blir att vi kommer att baka bröd från grunden, men också tårtor och bakelser med mera. I avdelningen med blommor kommer vi att erbjuda olika kreationer som sätts ihop av en florist.
Satsar på fisk i egen regi, från rensat till färdiga rätter.
– Vi applicerar in fisk till vår deli. Här blir allt i fiskväg – skaldjur, fiskfiléer, panerat, fisk- och skaldjurssoppor, fonder och mycket mer. Vi vill göra det enkelt för kunden, med snabba alternativ som kanske kan generera en ny generation till att äta mer fisk. Allt i egen produktion, påpekar de.

Få tips och inspiration
I den nya butiken ska kunden få tips och inspiration.
– Kunden ska känna oss som butiken som kan mat. I restaurangköket finns kompetensen och allt till färdiga lösningar. Där till erbjuder vi alla tillbehören så man själv kan kombinera och lägga den sista lilla touchen där hemma, förklarar butiksägarna.
Interiören blir helt ny. Affären får nya kyl- och frysdiskar, väggar och tak – allt i tipptopp.
– Vi satsar på en integrerad kylmatning, nytt fläktsystem och belysning med led-armaturer. Med allt får vi ner vår energiförbrukning till under hälften av vad vi har förbrukat tidigare.
Energiförbrukningen är viktig och att bi får en ny fräsch butik, men allt det här är bara en bonus, menar de och fortsätter:
– Vi har satsat med ett hållbarhetstänk när det gäller miljön, men också för att göra det hållbart för våra anställda. Det blir bättre ordning, mer rationellt och så vidare. Det viktigaste av allt – kunden får alltid varor av bästa kvalitet och rätt temperatur. Det kan vi säkerställa idag, det har vi inte kunnat tidigare.
Magnus Plith och Albert Pettersson, tackar för att personalen och kunderna varit så tålmodiga.
– Det har varit rörigt, med skyliftar som stängt ner gångar och varor på tillfälliga platser. Nya kyldiskar som ska in och allt gammalt ut. Oljud för både personal och kunder, men på det stora hela har alla varit förstående. Nu är det värsta över och varorna hittar sina platser. Nu handlar det mer om mindre detaljer. Butiken ska vara klar vecka 49-50, säger Magnus Plith och Albert Pettersson, som lovar festligheter och mycket gott på premiäröppningen, någon gång innan julen.

Publicerad: Uppdaterad:
Gabriel Berndtssongabriel@lysekilsposten.se0523-667085
Nyhetsarkiv