I mitt huvud växer sig ett minne starkare för varje dag. Det är minnet av Nikes animerade
reklamfilm “The Last game” inför VM 2014. Reklamfilmen berättar en historia om en
affärsman som har en idé om att göra kloner av världens bästa fotbollsspelare som sedan
ska ersätta dom riktiga spelarna. Affärsmannen får igenom sin idé och hela världens intresse
för fotboll dör. När jag som 12-åring kollade på den videon hade jag ingen aning om att det
idag, tio år senare, inte är så långt ifrån verkligheten.
Allt som har med fotboll att göra blir dyrare. Biljetterna blir dyrare,lönerna högre,
övergångssummorna större och mutorna väger tyngst av allt. Fotbollen styrs inte längre av
sportsliga resultat utan av stora multi-företag och länder där ord som demokrati, jämlikhet
och respekt inte finns med i ordlistan.
Det allra bästa och närmsta exemplet är fotbolls-vm i Qatar 2022. Förutom det faktum att
varje match spelades på gräsplaner färgade av blodet från alla de tusentals migrantarbetare
som dog under landets förberedelser – så spelades VM:et i november och december.
Självklart var det det absolut minsta problemet med detta världsmästerskapet men jag tycker
det ger en bra bild av hur mycket pengarna styr dagens fotboll. Enligt mig är det lika sjukt
som om man skulle muta Påven till att byta plats på påsk och jul.
Ett ytterligare exempel är Red Bulls intåg i den österrikiska fotbollsklubben Salzburg. Hela
klubbens identitet försvann när namnet byttes från SV Austria Salzburg till Red Bull Salzburg
och klubbemblemet gjordes om och lagets färger byttes ut. Som ni förstår var inte detta helt
uppskattat av supportrarna.
Trots att jag inte föddes på 70-talet anser jag mig ändå vara med i den sista generationen
som fick uppleva riktig fotboll. Den fotbollen där kärlek, passion och gemenskap var
ledorden. Och inte pengar, illojalitet och osportslighet…. Dagens barn kommer aldrig få se
riktig fotboll, de är istället överlyckliga över att ha på sig det saudiarabiska laget Al-Nassrs
tröja med Ronaldo på ryggen.
Max Blomqvist