I meddelandet fanns ett telefonnummer dit mottagaren uppmanades ringa för att bekräfta uppgifterna. När personen ringde upp möttes hen av en röst som bad om identifiering med bank-ID. När bank-ID inte användes gick samtalet vidare till en kö med meddelandet om ”hög belastning”, innan linjen bröts.
– Jag ringde sedan Icas kundtjänst och fick veta att det rör sig om ett bedrägeriförsök. De bekräftade att det inte var de som skickat något sms, berättar personen.
Upplägget liknar flera andra aktuella bedrägeriförsök där bedragare försöker få mottagare att logga in med bank-ID eller lämna ut personuppgifter.
– Det är viktigt att särskilt äldre och pensionärer är vaksamma. Det här ser väldigt trovärdigt ut vid första anblick, säger personen, som vill varna andra.
Polisen och banker upprepar ofta rådet att aldrig logga in med bank-ID på uppmaning från ett samtal eller sms och att alltid kontrollera avsändaren via officiella kontaktvägar.







