Grannen Pelle Odenhall och Lars-Åke Kylén.

Ett mysterium hur bedragare kunde få tillgång till Lars-Åkes journal

Capio har polisamält och inlett en egen utredning

2022-11-24 Lars-Åke Kylén hade ett inbokat läkarbesök på Capio vårdcentral Lysekil. En halvtimma innan besöket ringer bedragaren som anger sig vara från Närhälsan och meddelar att de tagit över ärendet. Händelsen är polisanmäld, men det Lars-Åke frågar sig, hur kunde de veta att han skulle till Capio? Dessutom berättar han att de kände till fler detaljer.

OBS! Till och med morgonen måndag den 28 november kan du läsa vår e-tidning gratis. Klicka HÄR för att ta del av årets första JULSPECIAL. Du kan förstås även läsa äldre utgåvor flera år tillbaka. Ladda gärna ner vår app för bästa läsupplevelse
Trevlig läsning!

Personen som uppgav sig komma från Närhälsan hade uppgifter om Lars-Åke, det är han säker på. De visste att han skulle på undersökning samma dag och ringde bara en halvtimma före inbokad tid. Lars-Åke fick känslan av att de hade hans journal.

”Inga tecken på obehörigt röjande”
– Jag vågar inte uttala mig om det här specifika ärendet. Däremot har vi stämt av med vår sjukvårdsregionalsamordnare inom Närsjukvården, så vi känner till händelsen och utreder den. I dagsläget finns det inga indikationer på obehörigt röjande, det vill säga att någon obehörig ska ha haft åtkomst till journalsystemet, förklarar Tobias Hermansson, VP Information Security, Capio Norden.

Tas på största allvar
På Capio tar man sådana här ärenden på största allvar och en utredning har startat.
– Vi har möjlighet att kolla inloggningssystemet i detalj, vilka som varit inloggade och tidpunkter. Likaså kartlägger vi vilka kanaler som används för det aktuella besöket, hur vi har kommunicerat det aktuella besöket. Är det med sms-kallelse, postkallelse eller telefon, förklarar Hermansson.
Skulle det kunna röra sig om dataintrång, att ni blivit hackade?
– Nej, absolut inte, det här är en enskild händelse som behöver utredas. Ingen indikation i dagsläget om obehörigt röjande i journalsystemet och det rör sig inte heller om dataintrång utifrån, svarar Hermansson.

Ser över loggsystemet
Susanne Thörnblom, verksamhetschef på Capio Läkarhus Lysekil, berättar att hon alltid vid sådana här händelser ser över loggsystemet. Vi går dessutom igenom alla loggar varje månad och tittar efter externa och interna intrång, så personal inte går in i journaler där de inte får vara och även utifrån. Det finns inget avvikande i systemet, så det kan vi vara trygga med, påpekar Susanne.
Patienten har fått sin kallelse via telefonsamtal, så inte heller där kan bedragare fått någon information. Ingen post eller sms har skickats från Capio. Så hur de fått information och vilken, det har Susanne ingen aning om i dagsläget.

Publicerad: Uppdaterad:
Gabriel Berndtssongabriel@lysekilsposten.se0523-667085
Nyhetsarkiv