När jag som rektor läser inlägget om vår skola som publicerades i Lysekilsposten, känner jag att det finns delar av vår verksamhet som inte framkom tillräckligt tydligt. Jag vill därför ta tillfället i akt att komplettera och belysa några av de aspekter som gör vår skola framgångsrik och uppskattad. Vid den senaste granskningen av skolan framkom det tydligt att vår verksamhet kännetecknas av hög kvalitet och ett starkt engagemang från våra lärare. Skolan arbetar i hög utsträckning för att utbildningen ska präglas av trygghet och studiero, vilket ger eleverna möjlighet att fokusera fullt ut på sitt skolarbete.
Våra lärare är fantastiska och arbetar med stort hjärta och omsorg, vilket skapar en trygg och inspirerande miljö för eleverna. Jag som rektor är oerhört nöjd över mina pedagoger och deras insatser. Att säkerställa högkvalitativ undervisning i en mindre skola, med de utmaningar som detta innebär, kräver stort engagemang och professionalism. Våra lärare visar gång på gång prov på enastående kreativitet och hängivenhet, och de brinner verkligen för sitt uppdrag.
En kvalitetsgranskning är en spännande och utvecklande resa som ger oss möjlighet att få syn på våra styrkor, men också på områden där vi kan växa ytterligare. Att arbeta tillsammans med våra lärare för att säkerställa att vi ständigt utvecklas är både lärorikt och motiverande.
Ett centralt inslag i vår undervisning är elevernas delaktighet, där de aktivt involveras i sitt eget lärande. Eleverna får möjlighet att reflektera över undervisningsinnehållet och sina egna arbetsinsatser, vilket stärker deras ansvarskänsla och förståelse för sitt lärande. Lärarna arbetar medvetet för att låta eleverna utforska olika sätt att lära sig och presentera sina kunskaper, bland annat genom varierande arbetssätt och examinationsformer. Progression är en grundläggande del av vårt pedagogiska arbete. Eleverna får successivt ta större ansvar och ha mer inflytande över sitt lärande, vilket anpassas efter deras individuella behov och undervisningens innehåll. Inför varje nytt arbetsområde deltar eleverna i valet av innehåll och arbetsformer, och efter avslutat arbete reflekterar de över både arbetsområdets innehåll och sina egna insatser.
Lärarna använder dessa reflektioner som en värdefull del av undervisningsutvecklingen. Genom strukturerad undervisning, synligt lärande och formativ återkoppling stärker lärarna elevernas förmåga att reflektera och utveckla sina metakognitiva färdigheter. Med hjälp av riktade och genomtänkta frågor hjälper de eleverna att fördjupa sin förståelse för sitt eget lärande och utvecklas både akademiskt och personligt.
Nedan följer Skolinspektionens motivering: Skolans framgång vilar på lärarnas engagemang, pedagogiska medvetenhet och deras starka vilja att skapa bästa möjliga förutsättningar för varje elev. Det är en skola där trygghet, studiero och elevinflytande går hand i hand med lärarnas ambition att främja elevernas kunskapsutveckling och självinsikt.
Att leverera en så högkvalitativ undervisning som vår skola gör är en stor utmaning för små skolor. Därför är det extra glädjande att konstatera att vi inte bara möter dessa utmaningar utan också framgångsrikt överträffar förväntningarna. Jag är oerhört nöjd över det arbete vi gör tillsammans, både för våra elever och för vår skola.
Som rektor är det dessutom min ambition att ytterligare stärka lärarnas möjligheter till professionell utveckling. Skolinspektionen rekommenderar att rektorn ser till att lärarna får goda förutsättningar att samverka för att kvalitetssäkra sina bedömningar. Jag tar denna rekommendation på största allvar och arbetar aktivt för att säkerställa att våra lärare har de resurser, den tid och de verktyg de behöver för att fortsätta utveckla sitt arbete och höja kvaliteten ytterligare.
Jag som rektor är oerhört stolt över den fina insats våra lärare gör varje dag, särskilt med tanke på de förutsättningar vi har på skolan. Det är deras engagemang och hängivenhet som gör skillnad för våra elever och driver vår verksamhet framåt.
Med vänlig hälsning
Margaretha Hermansson
Rektor
Smögens skola och Åsenskolan