Danmark nästa land att förbjuda spelreklam vid sportevenemang

2022-09-29 Danmark ser ut att bli nästa land i ledet som kan införa striktare regler kring spelreklam vid idrottsevent. Landets skatteminister Jeppe Bruus har nämligen meddelat att landet kan se ändringar i direkt anslutning till tv-sända idrottsmatcher.

Den danska lagstiftningen kring spelreklam kan komma att stötta folkets generella motstånd till spelreklam på tv. I en undersökning av analysinstitutet Kantar Gallup Adfacts menades det nämligen på att 77 procent av danska folket stöttar ett helt förbud mot spelreklam. Därför tas skatteministerns meddelande emot med glädje.

 Bruus (S) menade på att man vill förbjuda all spelreklam som är direkt kopplat till idrottssändningar. Praktiskt sett betyder detta att ingen spelreklam får visas 15 minuter innan, efter, eller under eventets gång.  Spelreklam innebär marknadsföring för alla typer av spel, inklusive betting och online casino, vilket på senare tid är prominent i just idrottssammanhang.

Nya studier inspirerar en våg av antispelreklams-politik

Det var flera faktorer i Kantar Gallup Adfacts forskning som troligtvis ledde till Bruus uttalande. Bland annat fann man att spelreklamen hade ökat med 165 procent under de senaste tio åren. Dessutom rapporterade Skatteministeriet att siffran för problemspelande bland danskar mellan åldrarna 18–79 fördubblats mellan åren 2016–2021 då den uppmätte 480 000 personer.

 Likaså har forskning på resten av kontinenten haft politiska konsekvenser. För ett par år sedan publicerades en brittisk studie där man noterat att tittare kan se spelreklam upp till 700 gånger under en enda fotbollsmatch. Studien, i samband med en varaktig diskussion kring sambandet mellan spel och idrott, startade en våg av ny politik i Europa, där huvudämnet varit att förbjuda reklam som uppmuntrar till spel om pengar i samband med sport.

 Bland annat har Italien och Spanien infört strikta förbud, där inte heller de olika lagen får ha officiella partnerskap med spelbolag. Förbuden har väckt stor uppmärksamhet då den snabba omställningen klargjorde hur mycket pengar som idrotten drar in just från sina spelbolagssponsringar. Därför har länder som senare myntat liknande lagar, så som Storbritannien och Belgien, valt att ha längre transitionsperioder.

Spelbolagssponsringar lika värdefulla åt båda hållen

Dessutom satte de en prägel för hur snabbt en effektiv omställning kan eller inte kan ske. I Spanien skedde omställningen från en säsong till nästa. Vilket ledde till att ett antal lag i högsta ligan fick starta den nya säsongen utan tröjsponsorer då de inte haft tid att hitta en ny, likvärdig, sponsor.

 Men det är inte bara fotbollslagen som kan göra förluster av de förlorade sponsringarna. Given tid kan ett fotbollslag hitta en ny sponsor, om än inte lika generösa, men det är desto svårare för spelbolagen att hitta en ny väg in i visibilitetsmarknaden. Det råder nämligen allt striktare regler kring den marknadsföring spelbolag får engagera sig i, och idrotten har utan tvekan varit en av deras bredaste kundkanaler.

 Anledningen till att idrotten är en sådan märkvärdig kanal för spelbolag är då tröjsponsringar och reklamsamarbeten med individuella spelare dels har hög visibilitet i världen, men även skapar en värdestegring för spelbolaget hos lagets och spelarnas fans.

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv