Lysekil: En konsument från Lysekil får sitt krav om återbetalning och omleverans av en båtmotor avslaget av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Konsumenten köpte motorn i maj 2022, men efter att den havererat första gången samma dag och igen sommaren 2023, begärde denne återbetalning och ersättning för felsökning. Konsumenten hävdar att företaget inte genomfört en fullständig felsökning av bränslesystemet och att skadorna orsakades av rost och korroderat material, inte vatten som företaget påstått. En oberoende verkstad stödjer konsumentens bedömning.
Företaget, baserat i Hunnebostrand, och motortillverkaren motsatte sig kravet och menar att felet orsakats av externa faktorer som smuts och vatten i bränslet, vilket inte omfattas av garantin. Nämnden bedömer att konsumenten inte bevisat att felet var ursprungligt vid leverans, och avslår därmed kravet.
ARN avslår krav på återbetalning för havererad båtmotor
2025-03-25