Äldre utsatta för bedrägeriförsök

2021-10-27 Polisen i Lysekil går nu ut och varnar för bedrägeriförsök via telefon.
– Vi har fått in sju anmälningar bara de senaste dagarna från äldre som blivit utsatta för bedrägeriförsök via bank-ID, säger kommunpolis Dan Carlsson.

Det handlar om att bedragare ringer upp äldre från ett för dem okänt bolag.
– De brukar påstå att den som blir uppringd har en obetald faktura, ofta för mobiltelefon. De säger vidare att fakturan blivit skickad till en helt annan adress, ofta i östra Sverige, och att de kan hjälpa den uppringde med att ställa detta till rätta, säger Dan Carlsson och fortsätter:
– Så säger de: ”Vi kan gå in och kolla så att det inte dragits pengar på ditt konto.” Sedan säger de att de kan koppla den uppringde till ”banken” eller ibland säger de till ”vår spärrtjänst”. Nästa steg är att bedragarna ber att logga in på bank-ID. Då har de knappat in personnummer i förväg och om den som de försöker lura då loggar in på bank-ID kan de tömma kontona, varnar Dan Carlsson.

Fram till onsdag förmiddag hade Lysekils-polisen fått in anmälningar om sju bedrägeriförsök som gått till på ungefär det sätt som beskrivits här.
Turligt nog har dessa sju som anmält inte gått på bedrägeriförsöken, utan anat oråd och inte gjort som bedragarna sagt.
– Vi har inte fått in några uppgifter om att boende i Lysekils kommun blivit lurade och förlorat pengar. Däremot vet vi att åtminstone en person i Sotenäs har blivit lurad och blivit av med över 20 000 kronor från sina konton, avslutar Dan Carlsson.
Läge alltså att se upp och inte följa några instruktioner från okända som ringer upp om obetalda fakturor och ber att man ska knappa in sin kod för bank-ID.

Publicerad: Uppdaterad:
Thomas Anderssonthomas@lysekilsposten.se0523-667084
Nyhetsarkiv